Sayfa yükleniyor...
COMUHABER.COM - Çanakkale'nin En Güncel Haber Sitesi
ÇOMÜ Haber

İşte Dindar Üniversite Gençliğinin Profili

İşte Dindar Üniversite Gençliğinin Profili

Uşak Üniversitesi Sosyoloji Bölümü öğretim üyesi Özlem Avcı, dindar üniversite gençliğini araştırıp profilini çıkardı..

Flörte “evlenmek için birlikteyiz” diyor, rahat dolaşabilmek için ailelerinden habersiz imam nikahı kıyıyorlar. Özellikle kız öğrenciler modayı yakından takip ediyor. Bu nedenle hem kendilerini hem de İslami gençliği eleştiriyor yine de, “Harama bakmaktan kendimizi alamıyoruz” itirafında bulunuyorlar. Müzik zevkleri değişti. İlahilerin yerini İslami rap ve rock aldı. İslami gençliğin kültürel alanlara ilgisi arttı. Onlar artık “Biz de varız”diyor…

İletişim Yayınları’ndan “İstanbul’da Dindar Üniversite Gençliği / İki Dünya Arasında” adıyla çıkan kitapta Avcı, dinî bir cemaat veya tarikatla doğrudan ya da dolaylı biçimde bağlantısı olmuş; büyük kısmı söz konusu ilişkiyi devam ettiren 15-18 yaş arası 60 üniversite öğrencisiyle yaptığı görüşmelerle, Türkiye’de dindar üniversite gençliğinin portresini çizdi.

* En yaygın cemaat “Gülen” – Üniversite öğrencileri arasında en yaygın alan cemaat Nur cemaati temeline dayanan Fethullah Gülen Cemaati. İleriki dönemlerde bu tarikat içinden “tövbe” almayı düşündüklerini ifade eden öğrenciler var.

* Kim daha dindar – Kadınlar mı erkekler mi daha dindar sorusuna, öğrenciler dindarlık sıfatını karşı cinse atfediyor. Erkek öğrenciler kadınları, kız öğrenciler de erkekleri daha dindar buluyor.

* Kadın çalışmasın, çocuğuna din eğitimi versin – Dindar erkeklerde kadının birinci vazifesinin annelik olduğu düşüncesi hakim. Asıl neden çocukların daha iyi yetişmesi.

* Flörte nasıl bakıyorlar? – Öğrencilerin birçoğu evlilik öncesi arkadaşlık ilişkilerinin eşlerin birbirlerini tanımaları açısından mutlaka gerekli olduğunu söylüyor. Bazıları, “Biz çıkmıyoruz, evlenmek niyetindeyiz’ diyerek dini açıdan kendilerini rahatlatmaya çalışıyorlar. Daha rahat dolaşabilmek için kendi aralarında, ailelerinden habersiz imam nikahı yapan arkadaşlar bile var” diyorlar.

* Dindar kesim ve moda – Bir genç, tüketim alışkanlıkları noktasında eleştirilerini önce kendisine yöneltiyor: “Bazen alışverişteyken ezan okunduğunu ve namaz vaktinin bile geçmekte olduğunu bile bile namazımı kılmak yerine alışverişime devam ediyorum. Ya da dinimizin sadeliği, tevazuyu emretmesine karşın en pahalı ve gösterişli kıyafetleri, ayakkabıları, çantaları, takıları almayı tercih ediyoruz. Harama bakmaktan kendimizi alamıyoruz.”

* Örtü kabinindeki türban markaları – Bir başka öğrenci de şunları söylüyor: “Bir gün üşenmedim ve okulun örtü kabinlerinde asılı başortü markalarını tek tek saydım. Hep yabancı marka vardı.”

* Lüks tüketime eleştiri – Dini kesim arasında hızla artan tüketim anlayışına ve lüks yaşam tarzına İslami kesim içinden de eleştiriler yöneltiliyor.

* İlahi out, İslami rock in – İslami gençlerin müzik zevkleri de değişiyor. İlahiler ve ezgi türü çalışmaların yerini İslami rap ve rock müzik aldı.

* Kendi kültür alanlarını yaratıyorlar – İslami gençlik sadece ilahi (tasavvuf müziği) dinleyip sadece muhafazakar kesimin yayınlarını takip etmiyor. Daha evrensel bakış açısıyla kendi kültürel alanlarını yeniden yaratıyor.

* Sadece Kuran okuyoruz sanıyorlar – Bir öğrenci, “Bizim sadece namaz kılıp, Kuran okuduğumuzu, bunların dışında hiçbir sosyal yanımızın olmadığını düşünüyorlar. Aynı filmi izliyor, aynı sahnede ağlıyor, aynı sözlere gülüyoruz.”

* Sinema tercihleri – Gençler arasında Kieslowski, Aronofsky, Lars von Trier, Tarkovsky, Angelpoulos gibi yönetmenlerin filmlerini çok iyi bilip yorumluyorlar.

* Birbirlerini sembollerden tanıyorlar – Aynı cemaat, tarikat ya da dini grubun gençleri, semboller aracılığıyla birbirlerini tanıyabiliyorlar. Bir öğrenci, “Sınıfa girdiğinizde giyimlerinden, duruşlarından, konuşmalarından hatta simalarından bile belli olur cemaatten kişiler. Düzgün traşlı, kumaş pantolonlu biri gördüğünüzde ‘Bu cemaatten ya da muhafazakar biri’ diyorsunuz”

* Sosyalleşme mekanları camiler ve evler – Caminin yanısıra özellikle kız öğrenciler için en önemli sosyalleşme mekanları evler.

* Kızların farklılaşan türbanları – Erkek öğrencilerin sohbetlerinde en çok tartışılan, eleştirilen konuların başında, dini yaşam biçimlerinde görülen farklılıklar, kız öğrencilerin örtünme biçimleri ve dini grupların dini yaşam biçimlerine olan etkileri, müdahaleleri geliyor.

Habertürk

Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

ÇOMÜ Haber 24 Kasım 2017, Cuma